ISLANNIN IHME: TUHKAPILVESTÄ TURISMIVIRTAAN
Islanti on kiehtonut matkailijoita keväästä 2010 lähtien, kun Eyjafjallajökull, yksi Islannin 30 aktiivisesta tulivuoresta purkautui. Sitä seurannut massiivinen tuhkapilvi muistetaan Euroopan lentoliikenteen lamaannuttaneena poikkeuksellisena luonnonilmiönä. Islannista puhuttiin viikkotolkulla kaikissa medioissa, eikä vain hyvällä.
Islannissa ei kuitenkaan jääty voivottelemaan maineriskiä,
vaan päätettiin valjastaa mediajulkisuus positiiviseksi markkinointikanavaksi.
Tässä hyödynnettiin tehokkaasti uutta sosiaalista mediaa, ennen kaikkea
Instagrammia. Kuvia Islannin kauniista luonnosta jaettiin tehokkaasti ympäri
maailmaa ja lentovuorot Islantiin kasvoivatkin tuhkaepisodin jälkeen räjähdysmäisesti.
Negatiivisilta huhuilta katkaistiin heti siivet, ja tilalle annettiin kauniita
kuvia ja kovia faktoja. Tietoisesti alettiin rakentaa mielikuvaa Islannista
luonnonkauniina, puhtaana, myyttisenä ja samalla turvallisena maana matkustaa.
Aiemmin organisoimattomasta, satunnaisesta turismista lähdettiin hakemaan maan
ykkösbisnestä kalastuksen sijaan. Tässä onnistuttiinkin viidessä vuodessa.
Viime vuosina turismi on kasvanut vuosittain kymmenillä
prosenteilla, mutta nyt kasvu näyttää taittuneen. Brexit-britit ovat alkaneet
jäädä kotiin hintojen noustua heille kohtuuttomiksi. Tuopillinen olutta 20
eurolla jättää janoisenkin britin suun helposti kuivaksi. Hotellien hinnat ovat
suhteessa tasoon ylihinnoiteltuja, eikä mihinkään kohteeseen pääse enää
ottamatta pankkikorttia esille. Hinnat alkavat olla kohtuuttomia jo
islantilaisillekin. Paikallinen oppaamme totesi kuivasti, että islantilaisten
ahneus voi olla lyhytnäköistä ja kohta ollaan samassa tilanteessa kuin vuonna
2008, jolloin pankkikriisi romahdutti maan talouden vuosiksi ja vei islantilaiset
Maailmanpankin pakeille lainaneuvotteluihin.
Viime vuoden 2,2 miljoonaa kävijää alkoi tosiasiassa jo
koetella Islannin palvelun kestorajoja. Tänä vuonna kasvua odotellaan olevan aiempien
kymmenien prosenttien sijaan enää kymmenisen prosenttia. Promote Islandin onkin aika pysähtyä hiomaan strategioitaan.
Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden näkökulmasta on olennaista rakentaa
polkuja alueille, joissa luonto on haurasta, opastaa turisteja mm.
ajokäyttäytymisessä ja erilaisissa luonnonolosuhteissa pärjäämisessä, sekä
kehitellä uusia kiinnostavia nähtävyyksiä ja tapahtumia eri puolille Islantia
eri vuodenaikoihin. Matkajärjestäjät
eivät kuitenkaan halua ohjeistaa matkailijoita ryppyotsaisesti, vaan käyttää
mukana tuhdisti huumoria, josta esimerkkinä vaikkapa seuraava klippi, jossa
opastetaan turistia pukeutumaan oikein. https://www.youtube.com/watch?v=ano1nvxGADc
Kommentit
Lähetä kommentti