ISLANNIN IHME: TUHKAPILVESTÄ TURISMIVIRTAAN


Islanti on kiehtonut matkailijoita keväästä 2010 lähtien, kun Eyjafjallajökull, yksi Islannin 30 aktiivisesta tulivuoresta purkautui. Sitä seurannut massiivinen tuhkapilvi muistetaan Euroopan lentoliikenteen lamaannuttaneena poikkeuksellisena luonnonilmiönä. Islannista puhuttiin viikkotolkulla kaikissa medioissa, eikä vain hyvällä.

Islannissa ei kuitenkaan jääty voivottelemaan maineriskiä, vaan päätettiin valjastaa mediajulkisuus positiiviseksi markkinointikanavaksi. Tässä hyödynnettiin tehokkaasti uutta sosiaalista mediaa, ennen kaikkea Instagrammia. Kuvia Islannin kauniista luonnosta jaettiin tehokkaasti ympäri maailmaa ja lentovuorot Islantiin kasvoivatkin tuhkaepisodin jälkeen räjähdysmäisesti. Negatiivisilta huhuilta katkaistiin heti siivet, ja tilalle annettiin kauniita kuvia ja kovia faktoja. Tietoisesti alettiin rakentaa mielikuvaa Islannista luonnonkauniina, puhtaana, myyttisenä ja samalla turvallisena maana matkustaa. Aiemmin organisoimattomasta, satunnaisesta turismista lähdettiin hakemaan maan ykkösbisnestä kalastuksen sijaan. Tässä onnistuttiinkin viidessä vuodessa.

Viime vuosina turismi on kasvanut vuosittain kymmenillä prosenteilla, mutta nyt kasvu näyttää taittuneen. Brexit-britit ovat alkaneet jäädä kotiin hintojen noustua heille kohtuuttomiksi. Tuopillinen olutta 20 eurolla jättää janoisenkin britin suun helposti kuivaksi. Hotellien hinnat ovat suhteessa tasoon ylihinnoiteltuja, eikä mihinkään kohteeseen pääse enää ottamatta pankkikorttia esille. Hinnat alkavat olla kohtuuttomia jo islantilaisillekin. Paikallinen oppaamme totesi kuivasti, että islantilaisten ahneus voi olla lyhytnäköistä ja kohta ollaan samassa tilanteessa kuin vuonna 2008, jolloin pankkikriisi romahdutti maan talouden vuosiksi ja vei islantilaiset Maailmanpankin pakeille lainaneuvotteluihin.

Viime vuoden 2,2 miljoonaa kävijää alkoi tosiasiassa jo koetella Islannin palvelun kestorajoja. Tänä vuonna kasvua odotellaan olevan aiempien kymmenien prosenttien sijaan enää kymmenisen prosenttia. Promote Islandin onkin aika pysähtyä hiomaan strategioitaan. Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden näkökulmasta on olennaista rakentaa polkuja alueille, joissa luonto on haurasta, opastaa turisteja mm. ajokäyttäytymisessä ja erilaisissa luonnonolosuhteissa pärjäämisessä, sekä kehitellä uusia kiinnostavia nähtävyyksiä ja tapahtumia eri puolille Islantia eri vuodenaikoihin.  Matkajärjestäjät eivät kuitenkaan halua ohjeistaa matkailijoita ryppyotsaisesti, vaan käyttää mukana tuhdisti huumoria, josta esimerkkinä vaikkapa seuraava klippi, jossa opastetaan turistia pukeutumaan oikein. https://www.youtube.com/watch?v=ano1nvxGADc

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

ISLANNISSA SADESÄÄ JA PITKÄT VÄLIMATKAT OVAT VAIN HUIPPUJUTTUJA

SYÖKÄÄ KALAA!

MITÄ OPIMME ISLANNIN MATKAILUALASTA?