MAATILAMATKAILUA KULTAISEN KIERROKSEN VARRELLA
Tie ylös Efstidalurin tilalle oli jyrkkä ja
kuoppainen. Perillä odotti mielenkiintoinen yhdistelmä navettaa, majoitustiloja,
ravintolaa ja jäätelöbaaria. Tilalla on myös tyypilliseen tapaan islanninponeja
vuokralla retkiratsastukseen.
Efstidalurin nykyiset omistajat, kolme siskoa ja yksi veli,
ovat jo neljännen polven tilallisia. Veli hoitaa maatalouspuolta ja siskokset
ravintolaa, josta tuleekin ylivoimaisesti suurin osa tilan liikevaihdosta.
Tämä ei ole ihme, sillä paikka sijaitsee keskeisesti Kultaisen kierroksen varrella (tunnettu yleisesti nimellä Golden Circle). Kierros kattaa Þingvellirin kansallispuiston, Gullfossin vesiputouksen sekä Geysirin ja kuumat lähteet. Linja-autoja ja vuokra-autoja liikkuu ohikulkevalla tiellä yhtenä virtana, ja noin 150 000 matkaajaa pysähtyy vuosittain ruokailemaan Eftidaluriin. Jäätelöä syödessään voi seurata ikkunoiden takaa navetan elämää. Itse ihastelin vastasyntynyttä vasikkaa, joka lepäsi pahnoillaan onnellisen oloisena.
Tämä ei ole ihme, sillä paikka sijaitsee keskeisesti Kultaisen kierroksen varrella (tunnettu yleisesti nimellä Golden Circle). Kierros kattaa Þingvellirin kansallispuiston, Gullfossin vesiputouksen sekä Geysirin ja kuumat lähteet. Linja-autoja ja vuokra-autoja liikkuu ohikulkevalla tiellä yhtenä virtana, ja noin 150 000 matkaajaa pysähtyy vuosittain ruokailemaan Eftidaluriin. Jäätelöä syödessään voi seurata ikkunoiden takaa navetan elämää. Itse ihastelin vastasyntynyttä vasikkaa, joka lepäsi pahnoillaan onnellisen oloisena.
Maatalous on muuttunut nopeasti Islannissakin. Tilojen määrä
on vähentynyt ja tilakoot kasvaneet. Maataloudesta on tullut yhä enemmän muun yritystoiminnan
kaltaista. Yksi tilan omistajista surikin, että entisaikojen rauhallisesta
elämäntahdista ei ole enää juuri mitään jäljellä. Päivät ovat hektisiä, ja tilalle
poikkeavat turistit kärsimättömiä ja kiireisiä. Syksyllä oli luovuttu vihdoin
40 lehmän käsinlypsennästä ja ostettu tilalle lypsyrobotti. Omistaja myönsi,
etteivät lehmät vaikuttaneet yhtä ahdistuneilta muutoksista kuin ihmiset, vaan
hyvinkin tyytyväisiltä ja maitoakin ne tuottavat nykyään 10 prosenttia aiempaa
enemmän. Tilalla on myös lihakarjaa, josta saatavaa lihaa käytetään oman ravintolan
tuotteissa ja suoramyynnissä.
Ravintolassa maistoimme aluksi tilan omaa skyriä, suolaista fetaa ja
proteiinipitoista herajuomaa. Jälkimmäinen varmasti ravitsi talvisin lumen
taakse jumiin jääneitä tilallisia paremman puutteessa, mutta ei se kyllä meille
kaupunkilaistuneille reissaajille oikein maistunut. Ravintolan omien lehmien
maidosta tehty skyr sen sijaan oli maukasta ja tuhtia tavaraa ja se tarjoiltiin
kauniissa savikipoissa. Pääruoaksi oli turisteille suunnatun hampurilaisaterian
lisäksi meille sofistikoituneimmille (vitsi) suomalaismatkailijoille tarjoiltu
talon erikoisuus: lihakeitto! Poikkeukselliseksi sopan kuulemma teki se, ettei
keitossa ollut käytetty islantilaiseen tapaan lammasta, vaan tilan omaa naudanlihaa.
Ihan hyvältähän keitto maistui, oli sellainen kevytversio suomalaisesta
serkustaan. Lopuksi oli vuorossa varsinainen herkku, raikas kotijäätelö, jota
kuulemma tullaan puolentoista tunnin matkan päästä Reykjavikista nauttimaan.
Kaikesta näki ja kuuli, että suvun historia oli tärkeä osa yrityksen tarinaa. Yrittäjien lisäksi oli otettu brändäykseen mukaan useita sukupolvia, joista kaikista oli kuvat ja esittelyt seinillä.
Tilan ovat aikoinaan perustaneet nykyisten omistajien
isovanhempien vanhemmat, jotka olivat tehneet raskasta ruumiillista työtä
vaikeissa sääolosuhteissa. Heidän poikansa oli vannottanut seuraavia sukupolvia
säilyttämään tilan maatalouskäytössä ja ottanut varon vuoksi tästä
allekirjoitetun sopimuksenkin lapsiltaan. Pohdin itsekseni, kuinka sitova
sellainen sopimus voi juridisesti olla. Moraalisesti varmasti hyvinkin sitova.
Tilan omistajan kertomus
väritti lisäksi kokonaiskuvaa tilan omistajien erilaisista kiinnostavista
persoonista vuosikymmenien saatossa. Kuuntelija melkein näki perheen isoisän
nauttimassa herajuomaa kaukaisella niityllä heinänkorjuun välissä tai isäukon
ajamassa turistireppanoita pois navetan liepeiltä. Nykypolven tulevaisuuden
suunnitelmissa näyttää olevan suosituksi tulleen jäätelön jatkotuotteistaminen.
Tarinat vahvistavat osaltaan hyvää brändiä ja on osa matkailijan kokemaa
kokonaiselämystä.
Kommentit
Lähetä kommentti