MAISTUISIKO SINULLE TOMAATTIJÄÄTELÖ TAI KENTIES TOMAATTIOLUT?



 Hyvällä säällä Friðheimarin kasvihuoneille ajaa noin tunnissa. Perillä odottavat kirkkaasti valaistut tomaattikasvihuoneet, sekä viihtyisä ravintola mielenkiintoisine ruokalistoineen! Pihalla on lisäksi talli täynnä islanninponeja odottamassa innokkaita ratsastajia.  
Tomaattifarmin isäntä Knútur Rafn Ármann esitteli perheyrityksensä ideaa sellaisen innostuksen ja palon vallassa, että ainakin me naismatkailijat olimme heti myytyjä konseptille (tai Knúturille…) Tarina alkaa parinkymmenen vuoden takaa, jolloin Knútur vaimoineen osti kasvihuoneet ja aloitti tomaatinviljelyn hyödyntäen rakennusten lämmityksessä, kasteluvedessä ja valaistuksessa geotermistä energiaa eli tuliperäisen maan tuottamaa lämpöä. Nykyään kasvihuoneiden yläilmoissa mehiläistyövoima huolehtii kukkivien tomaattien pölytyksestä, ja maatasolla taimien parissa työskentelee kymmenkunta henkilöä. Lisäksi ravintolapuolella toimii kolmekymmentä työntekijää.
 
Tomaattien siemenet ovat peräisin Närpiöstä, jossa omistajapariskunta edelleen käy säännöllisesti vierailemassa. Suomalais-islantilainen matkaoppaamme kuiskutteli meille, että varmasti Pohjanmaalla juodaan tapaamisissa paljon brenneviniä, jonka jälkeen kaikki osapuolet puhuvatkin ihan sujuvasti närpiöläistä, tai sitten islantia. Kukkupuhetta, sanon minä. Pariskunta näytti niin sporttiselta, ettei varmasti juo muuta kuin itsepuristettua tomaattimehua! Siementen lisäksi huoneilla näkyi olevan myös runsaasti Kekkilän multasäkkejä. Perhehän on siis Suomi-faneja!

Nykyään Friðheimarissa käy satojatuhansia matkailijoita vuosittain. He tuovat yritykselle 2/3 liikevaihdosta huolimatta siitä, että perhe on myös Islannin suurimpia tomaatintuottajia. Eniten tuottoa saadaan ravintolatuotteista, sekä tomaattijalosteiden suoramyynnistä.
Tuotteistamiseen ja brändäykseen on panostettu tosissaan. Ravintolassa on haettu viinitiloille tyypillistä ilmettä runsaine viherkasveineen, pergoloineen ja kevyine terassikalusteineen. Hauskana yksityiskohtana ovat pöydille asetut basilikaruukut, joiden kyljessä on yrttisakset. Niillä kukin voi leikata mieleisen määrän lehtiä keittoonsa tai pastaansa.
 
Tomaattijalosteita on esillä puuhyllyissä kauniissa lahjapaketeissa, tyyliin sopivilla tuote- ja yritysesittelyillä varustettuina. Tuoteselostekielinä on käytetty englantia ja islantia. Lipareen takasivulla on vielä älyruutu, jota skannaamalla pääsee yrityksen kotisivuille. Knúturin mukaan erityisen tärkeää on jakaa paljon informaatiota tomaateista, niiden viljelystä ja käyttötarkoituksista. Nykykuluttaja kun janoaa loputtomiin tietoa ruokansa alkuperästä. Hän rohkaisee lehtitoimittajia, bloggareita ja televisiota tulemaan kasvihuoneille tekemään heistä juttuja. Myös matkailijoiden jakamat Instagram- ja Facebook-kuvat, sekä Tripadvisor-palautteet toimivat erittäin tehokkaina markkinointikanavina.

Kasvihuoneilla on kuulemma tarjolla Islannin parasta tomaattikeittoa. En päässyt kokeilemaan sitä, mutta sen sijaan tomaatilla maustettua jäätelöä oli tietysti ihan pakko maistaa. Annos olikin sekä kaunis että maukas. Baarissa näkyi olevan myynnissä mm. Bloody Marya, ja Knútur paljasti, että seuraavana bisnesteppinä on olutpanimon käynnistäminen, ja siellä yhtenä olennaisena raaka-aineena tullaan käyttämään tomaattia. Mielenkiintoisten makujen taustalla on palkittu keittiömestari Jón K.B. Sigfússon, jonka nimeä hyödynnetään tehokkaasti myös markkinoinnissa. Tekeillä on kirja, jossa esitellään Friðheimarin konseptia runsaan kuvituksen ja Chefin parhaiden reseptien kera. Tomaattijalosteet menevät lähinnä kaupaksi kotimaassa ja tilamyynnissä, mutta on niitä lähetetty Argentiinaankin asti. Kysyin, onko järkevää pakata tuotteita lasipurkkeihin ja –pulloihin. Tähän Knútur totesi, että harkinnassa on tosiaankin ottaa jatkossa käyttöön biohajoava PLA-muovi.

Suomessa vasta opetellaan henkilöbrändäystä, mutta Islannissa se on ulotettu jo koko perheeseen. Friðheimarissa jopa vakituinen henkilökunta on esitelty eri markkinointimateriaaleissa. Mikäs siinä, Knútur ja Helena-vaimo sekä heidän viisi lastaan ovat kaikki kuin mallikatalogista reväistyjä! Myönnän, että perhe ja heidän yrityskonseptinsa tekivät vaikutuksen! Lisää tilasta: https://fridheimar.is/en/about-fri%c3%b0heimar

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

ISLANNISSA SADESÄÄ JA PITKÄT VÄLIMATKAT OVAT VAIN HUIPPUJUTTUJA

SYÖKÄÄ KALAA!

MITÄ OPIMME ISLANNIN MATKAILUALASTA?