MITÄ OPIMME ISLANNIN MATKAILUALASTA?
Yrityssalo Oy:n matkailualan toimijoille järjestämä Islannin
matka kesti kaikkiaan viisi upeaa päivää (20.-24.3.18). Viimeisenä päivänä kokoonnuimme
hotellin aulaan keskustelemaan, mikä matkalla oli ollut hienointa, ja mitä oppeja
saimme Islannin matkailusta Suomeen tuotavaksi.
1.
Meidän ei pidä vähätellä itseämme, vaan kehdata kertoa kaikki vahvuutemme avoimesti myös
muille. Meillä on turvallista ja puhdasta, on kaunista luontoa ja rauhaa, on hyvät
tieverkostot ja toimivat digijärjestelmät.
2.
Kaiken ei
tarvitse olla heti valmista: jos nyt kahvilasta puuttuukin teelusikat, niin
huihai, käytetään sitten ruokalusikoita, tai jos nyt maaseutumatkailua
harjoittavan yrittäjän piha-alue ei ole vielä ihan kunnossa, niin kyllä sen korvaa
sydämellinen vastaanotto ja hyvä ruoka.
3.
Sosiaalista mediaa pitäisi hyödyntää enemmän.
Ennen kaikkea matkailijoiden itse ottamat kuvat, videot, palautteet ja
suositukset ovat todella tärkeitä. Heidän kokemuksensa ovat toiselle matkailijalle
tärkeämpiä, kuin mainostoimistojen lanseeraamat photoshopatut kuvat ja
ylistävät tekstit. Kannattaa muistuttaa asiakkaita antamaan palautetta TripAdvisorissa,
jakamaan kuvia, videoita ja kokemuksia Instagrammissa, Youtubessa ja
Facebookissa. Voisimme kirjoittaa omat sometiedot vaikka käyntikortteihin,
menuihin, servetteihin ja esitteisiin.
4.
Kasvavana
matkustajaryhmänä olevat kiinalaiset haluavat laadukasta palvelua nopeasti ja tehokkaasti.
He haluavat nähdä paljon ja jakaa tietoa näkemästään. Tietoteknisesti
lahjakkaat, itsenäiset kiinalaismatkailijat
käyttävät lähinnä omia sosiaalisen median kanaviaan, joita ovat esimerkiksi
Sina Weibo, Renren, Youku, Tudou ja DaoDao. He myös haluavat maksaa omilla
maksukorteillaan tai mieluummin vielä mobiilisovelluksillaan (esim. Alibaba).
5.
Vaikkei oma naama aina miellyttäisikään, niin se
ja perheen muidenkin jäsenten ja henkilökunnan kasvot tuovat enemmän persoonallista tunnetta markkinointiin. Ihmiset
haluavat tietää, kuka on minkäkin yrityksen takana. Ihan samalla tavalla, kuin
että haluamme nykyään entistä enemmän tietää, mistä ruoka tulee pöytäämme.
6.
Myös verkostoitumisesta
opittiin paljon, aina kannattaa suositella matkustajia hyvistä nähtävyyksistä,
majapaikoista, ruokapaikoista jne. Suositteleminen ei ole itseltä pois. Toisen
menestys voi sataa omaankin laariin.
7.
Totesimme lentokentällä, ettei tarinoiden voimaa pidä väheksyä.
Matkustaminen on kokonaisvaltaista elämysten metsästystä, ja hyvät kertomukset,
joissa seikkailevat esi-isät, haltijat tai kummitukset, ovat tervetulleita
vaikka sitä ruokaa odotellessa.
8. Tuotteistamiseen kannattaa panostaa.
Tuotteista kannattaa rakentaa tuoteperheitä ja konkreettiset tuotteet on hyvä
pakata tyyliltään yhdenmukaisiin, ekologisiin pakkauksiin. Koko yrityksen ja
henkilöstön on syytä noudattaa toiminnassaan, pukeutumisessaan ja
kertomuksissaan valittua linjaa. Oli se sitten luonnonmukaisuus,
elämyksellisyys tai vaikkapa rento hipsterimeininki. Esitteet, kotisivut, sosiaalisen
median eri kanavat, tilat, kalusteet, tuoksut ja äänimaailma tukevat kaikki
asiakkaalle annettavaa kokonaiselämystä.
9.
Ja yksi tärkeimpiä oppeja oli, mikään
sää ei ole huono, eikä mikään etäisyys liian pitkä!
Kommentit
Lähetä kommentti