MITÄ OPIMME ISLANNIN MATKAILUALASTA?

 

Yrityssalo Oy:n matkailualan toimijoille järjestämä Islannin matka kesti kaikkiaan viisi upeaa päivää (20.-24.3.18). Viimeisenä päivänä kokoonnuimme hotellin aulaan keskustelemaan, mikä matkalla oli ollut hienointa, ja mitä oppeja saimme Islannin matkailusta Suomeen tuotavaksi.


1.      Meidän ei pidä vähätellä itseämme, vaan kehdata kertoa kaikki vahvuutemme avoimesti myös muille. Meillä on turvallista ja puhdasta, on kaunista luontoa ja rauhaa, on hyvät tieverkostot ja toimivat digijärjestelmät.

2.      Kaiken ei tarvitse olla heti valmista: jos nyt kahvilasta puuttuukin teelusikat, niin huihai, käytetään sitten ruokalusikoita, tai jos nyt maaseutumatkailua harjoittavan yrittäjän piha-alue ei ole vielä ihan kunnossa, niin kyllä sen korvaa sydämellinen vastaanotto ja hyvä ruoka.

3.      Sosiaalista mediaa pitäisi hyödyntää enemmän. Ennen kaikkea matkailijoiden itse ottamat kuvat, videot, palautteet ja suositukset ovat todella tärkeitä. Heidän kokemuksensa ovat toiselle matkailijalle tärkeämpiä, kuin mainostoimistojen lanseeraamat photoshopatut kuvat ja ylistävät tekstit. Kannattaa muistuttaa asiakkaita antamaan palautetta TripAdvisorissa, jakamaan kuvia, videoita ja kokemuksia Instagrammissa, Youtubessa ja Facebookissa. Voisimme kirjoittaa omat sometiedot vaikka käyntikortteihin, menuihin, servetteihin ja esitteisiin.

4.      Kasvavana matkustajaryhmänä olevat kiinalaiset haluavat laadukasta palvelua nopeasti ja tehokkaasti. He haluavat nähdä paljon ja jakaa tietoa näkemästään. Tietoteknisesti lahjakkaat, itsenäiset kiinalaismatkailijat käyttävät lähinnä omia sosiaalisen median kanaviaan, joita ovat esimerkiksi Sina Weibo, Renren, Youku, Tudou ja DaoDao. He myös haluavat maksaa omilla maksukorteillaan tai mieluummin vielä mobiilisovelluksillaan (esim. Alibaba).

5.      Vaikkei oma naama aina miellyttäisikään, niin se ja perheen muidenkin jäsenten ja henkilökunnan kasvot tuovat enemmän persoonallista tunnetta markkinointiin. Ihmiset haluavat tietää, kuka on minkäkin yrityksen takana. Ihan samalla tavalla, kuin että haluamme nykyään entistä enemmän tietää, mistä ruoka tulee pöytäämme.

6.      Myös verkostoitumisesta opittiin paljon, aina kannattaa suositella matkustajia hyvistä nähtävyyksistä, majapaikoista, ruokapaikoista jne. Suositteleminen ei ole itseltä pois. Toisen menestys voi sataa omaankin laariin.

7.      Totesimme lentokentällä, ettei tarinoiden voimaa pidä väheksyä. Matkustaminen on kokonaisvaltaista elämysten metsästystä, ja hyvät kertomukset, joissa seikkailevat esi-isät, haltijat tai kummitukset, ovat tervetulleita vaikka sitä ruokaa odotellessa.

8.    Tuotteistamiseen kannattaa panostaa. Tuotteista kannattaa rakentaa tuoteperheitä ja konkreettiset tuotteet on hyvä pakata tyyliltään yhdenmukaisiin, ekologisiin pakkauksiin. Koko yrityksen ja henkilöstön on syytä noudattaa toiminnassaan, pukeutumisessaan ja kertomuksissaan valittua linjaa. Oli se sitten luonnonmukaisuus, elämyksellisyys tai vaikkapa rento hipsterimeininki. Esitteet, kotisivut, sosiaalisen median eri kanavat, tilat, kalusteet, tuoksut ja äänimaailma tukevat kaikki asiakkaalle annettavaa kokonaiselämystä.

9.    Ja yksi tärkeimpiä oppeja oli, mikään sää ei ole huono, eikä mikään etäisyys liian pitkä!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

ISLANNISSA SADESÄÄ JA PITKÄT VÄLIMATKAT OVAT VAIN HUIPPUJUTTUJA

SYÖKÄÄ KALAA!