ISLANNISSA SADESÄÄ JA PITKÄT VÄLIMATKAT OVAT VAIN HUIPPUJUTTUJA
Matka Keflavikin lentokentältä Reykjavikiin meni sateisen
harmaissa merkeissä. Laavakentät epämääräisine pusikoineen ja sammaleineen
näyttivät tympeiltä väsyneen matkaajan silmissä. Myös muut bussissa valittivat,
ettei sää kutsunut suomalaisia tervetulleiksi maahan. Mietin, miksi Islanti on
niin suosittu matkakohde, kun sää on niin epävakainen.
Mieleni muuttui, kun kuuntelin opastamme. Hän riemuitsi
sateesta. Sammaleet kuulemma eivät olleet niin harmaita kuin kuivalla kelillä,
maantiepöly ei sateella tuki huokosia ja ilmakin on nyt raikasta hengittää. Hän
kertoi, että Islannissa sää voi vaihdella kauniista harmaaksi, kylmästä
lämpimäksi muutaman minuutin välein, eivätkä paikalliset ole siitä moksiskaan.
Tärkeää onkin hallita kerrospukeutuminen.
Kysyin Promote
Islandin edustajalta, miten haastavaksi hän näkee sateisen ilmaston turismille.
Hän näytti ällistyneeltä kysymyksestäni ja pyysi toistamaan sen. Sitten hän
pyöritti päätään, ja sanoi ettei mitään ongelmaa ole. Islannin sää nyt vain
sattuu olemaan sellainen, eikä sille voi mitään. Kesällä voi parhaimmillaan
olla hieman yli 20 astetta lämmintä, talvella taas yleensä sää on kohtuullisen
leuto. Hänestä vaihteleva ilmasto on vain mielenkiintoinen asia.
Samaa hän totesi etäisyyksistä. Hänestä turisti lähtee
kauemmaksikin ajelemaan, jos perillä odottaa jotain kiinnostavaa.
Parhaimmillaan ajomatkalla saa nauttia upeista maisemista ja perehtyä
paikalliseen elämään. Olennaista on turvata turistille hyvät reittiohjeet ja
kertoa, mistä hän voi saada majoitusta, mistä ruokaa ja mitä mahdollista nähtävää
matkan varrella voisi olla. Matkustajalle kaikista olennaisinta on tieto
majapaikasta. Esimerkiksi kiinalaiset turistit haluavat ajaa vuokra-autoillaan
montakin tuntia yhteen menoon päästäkseen oppaasta lukemaansa nähtävyyteen,
ottaa sitten siitä runsaasti kuvia, ja ajaa taas yhtä soittoa takaisin
hotellille nukkumaan.
Miksi ihmeessä me suomalaiset sitten valitamme koko ajan
säästämme tai pitkistä välimatkoistamme? Nyt viimeistään olisi aika lopettaa
vinkuminen, ja nähdä näissäkin asioissa parhaat puolet. Välimatkoja ei tarvitse
ajatella lineaarisesti reittinä A:sta B:hen, vaan osana kokonaisvaltaista
elämystä. Purjehtijatkin toteavat, ettei purjehduksessa tärkeintä ole satama,
vaan matkalla olo: kun astut veneeseen, olet jo perillä! Meillä on mahtavan
puhdas ilma, jonka aromit vaihtelevat männyn- ja pihkantuoksusta merituulen
raikkauteen. Taannoin eräs matkailualan ammattilainen kertoikin, kuinka
kiinalaiset melkein hyperventiloivat vetäessään hapekasta ilmaa Turun Ruissalossa
niin antaumuksella keuhkoihinsa.
Islannissa ihmettelin aluksi, miksi niin monet
ensikatsomalta puurakenteisilta näyttävät talot osoittautuivatkin
peltikatetuiksi taloiksi. Kun ensimmäisen kerran sain kadulla navakan
sivusuuntaisen saderyöpyn vastaani, ymmärsin, ettei lauta taida olla ykkösvalinta
pitkäaikaista asumista suunnittelevalle talorakentajalle. Sen lisäksi puutavara
lienee kallista, maassa kuin ei pahemmin metsiä kasva. Oppaamme kertoi
opiskelleensa aikoinaan Suomessa ja tykästyneensä niin metsiin, että Islantiin
palattuaan meni aina aarin kokoiseen ”metsään” rauhoittumaan ja kuuntelemaan
puita. Aakean laakeaan kuumaisemaan tottuneet islantilaiset voivatkin saada
klaustrofobisen kohtauksen suomalaisissa kuusikoissa. Ehkä heidät pitääkin
toivottaa heti tervemenneiksi Pohjanmaalle!
Kommentit
Lähetä kommentti